世界観のあるデザインを

デザイナーはクライアント(顧客企業)にとって心強いビジネスパートナーのひとりであるべきと考えています。
バナーやチラシといった短期の依頼に応えることがあれば、
プロジェクト単位での制作やブランディング戦略といった長期を要する依頼に応えることもあります。

制作期間が短期であるか長期であるかに関わらず、
デザイナーにはクライアントの事業活動を理解することと同時に、
世間の認知レベルや価値観の基準について常に把握していることが大切です。
つまり、クライアントと世間との橋渡し役(Bridger)であるということです。


デザイナーの仕事とは、ひとつの成果物を“かっこよく”つくり上げること、というのが一般的な見方だと思います。
それは間違いではないのですが、
成果物をつくるだけがデザイナーの役割では最早なくなっているのではとも考えています。

人々の価値観は日々多様化し変化し続け、デザインもそれに応じた変化が求められます。
一昔前は、マスへの訴求が重視されていましたが、その様相は様変わりしました。
企業が自社製品やサービスをどう戦略的に発信するかはとても大切なことで、
デザイナーは“穴を埋める”ような仕事ではなく、
気づかれなかった可能性を提案する一歩踏み込んだ働きが必要ではないでしょうか。


私はデザインとは世界観を伝えるものだと考えます。
それはクライアントそのものや、
そのクライアントが手掛ける製品やサービスの独自性や魅力を惹きだすことです。
実のところ、クライアントが自社のことや事業のことを言語化できるということは稀なことです。
しかしそこで言葉で説明できなければデザインができない、ではデザイナーの存在意義はありません。
クライアントが抱える想いをくみ取り、言語化し、そしてビジュアル化し世に出してあげる。
その過程を経てはじめて、デザイナーとしての存在意義は認識されると考え、とても大切にしています。

では、デザイン戦略とはなにか。
ときにクライアント自身、そのクライアントの商品やサービスの等身大の姿を描き、
ときにクライアントが思い描く未来を描き、
ときに多くの魅力からひとつを厳選し色濃く描ききるなど
表現の手法は多岐にわたりますが、世で機能することが大切です。

ここで大切なことは、ぶれてはいけない核を見出すことだと考えています。
企業、サービス、製品、作品、全て多面的な存在で、
デザインで伝えるべきは、クライアントが手掛けるそれらに触れることで得られる世界やライフスタイルに他なりません。
メディアをはじめクライアントと消費者の接点は多様化し、一貫した強いビジュアルが必要とされています。
本質をとらえた核をビジュアル化することができれば媒体の違いは問題になりません、
機能するデザインが消費者と企業を繋いでくれます。
これこそが、私が考えるアートディレクションのあるべき姿と思っています。

Design with The Worldview.

We believe that designers should be one of the encouraging business partners for our clients.
If you can respond to short-term requests such as banners and leaflets,
We may also respond to long-term requests such as project-based production and branding strategies.

Regardless of whether the production period is short or long,
At the same time as the designer understands the client’s business activities,
It is important to always understand the public awareness level and the standard of values.
In other words, it is a Bridgger between the client and the world.

I think the general view of a designer’s job is to make one product “cool”.
That’s not a mistake,
I also think that it is no longer the role of a designer to create deliverables.

People’s sense of values ​​is diversifying and changing every day, and design needs to change accordingly.
A long time ago, it was important to appeal to the mass, but this has changed.
It is very important how a company strategically sends its products and services,
Designers are not “filling holes”,
Isn’t it necessary to take a step-by-step approach to proposing possibilities that have gone unnoticed?

I think design conveys a worldview.
It ’s the client itself,
It is to bring out the uniqueness and attractiveness of the products and services that the client deals with.
In fact, it’s rare for a client to be able to verbalize their company or business.
However, there is no point in being a designer if you cannot design if you cannot explain it in words.
We will capture the feelings of the client, make it into a language, and visualize it.
Only after going through that process, we believe that the significance of our existence as a designer is recognized, and we place great importance on this.

So what is the design strategy?
Sometimes the client himself, the life-size figure of the client’s products and services,
Sometimes the client envisions the future,
Sometimes I choose one from many charms and draw it deeply
There are a variety of expression methods, but it is important that they work in the world.

I think the important thing here is to find a nucleus that should not shake.
Companies, services, products, works, all multifaceted,
All you have to convey in design is the world and lifestyle that clients can experience by touching them.
The contact points between the client including the media and the consumer are diversified, and a strong consistent visual is required.
If you can visualize the nucleus that captures the essence, the difference in medium does not matter,
A functional design connects consumers and businesses.
This is what I think the art direction should be.